NO |
NAMA |
NO MATRIK |
1 |
KHALIS IMAN BIN
KHAIRUNNIZAM |
02DGU21F1080 |
2 |
AHMAD NURHELMI BIN
MOHAMED ROFLI |
02DGU21F1072 |
3 |
NUR AMIRAH BINTI
RAZALI |
02DGU21FI076 |
4 |
SITI NURSYAMIMI AUNI
BINTI MUSTAFA |
02DGU21FI1084 |
1. Bangsa Idaman sebelum merdeka
Bangsa Idaman, sebelum Merdeka adalah pergerakan nasionalisme dimana mereka merancang untuk berjuang mendapatkan kemerdekaan dalam kerangka bangsa idamanyang diinginkan mereka sendiri, yang bermaksud sifat dan wajah bangsa Malaysia yang mereka inginkan sesuai dengan agenda ekonomi, politik, sosial dan budaya masing-masing. Contohnya, di kalangan kelompok strategik nasionalis Melayu terdapat tiga jalur bangsa idaman pertama adalah Melayu Raya anjuran kelompok strategik kiri Melayu yang kedua adalah negara Islam anjuran kelompok strategik berorientasi Islam dan yang terakhir adalah masyarakat majmuk pimpinan Melayu (Malay-led plural society nation). Kelompok strategi tiga rangkai etnik diterima kolonial. Pemerintah kolonial memilih, menyokong dan mempromosi jalur ketiga melalui CLC 1949 (Communities Liaison Committee 1949).
Bangsa idaman selepas merdeka
Selepas merdeka keinginan kolektif untuk mempunyai suatu “identiti nasional sepunya” atau sebuah bangsa. Idea dan pendapat mengenai identity nasional sepunya ini adalah sebuah pernyataan mengenai bangsa idaman atau lebih dikenali sebagai wajah baru Malaysia yang mereka inginkan. Antara Bangsa Idaman utama pasca iaitu Merdeka 1957 dimana ia adalah konsep “Malaysian Malaysia” anjuran kelompok strategik daripada singapura awal tahun 1960 dan daripada Malaysia akhir tahin 1990. Bangsa Idaman pegangan pemerintah, masyarakat majmuk pimpinan Melayu (Malay-led plural society nation)
3. Bangsa idaman selepas dasar ekonomi baru
Bangsa Idaman selepas DEB adalah Bangsa Malaysia, Wawasan 2020 diaman bangsa Idaman anjuran Kerajaan (Mahathir) yang dipromosi secara besar-besaran, seterusnya Gagasan 1 Malaysia Bangsa Idaman anjuran Kerajaan dan dipromosi secara besar-besaran di seluruh negara. Terdapat juga di Sabah iaitu Sabagh untuk Sabahan bangsa idaman anjuran kelompok strategi internet hub di luar negeri. Terakhir adalah di Sarawak iaitu Sarawak untuk Sarawakian bangsa idaman anjuran beberapa kelompok strategik pribumi.
1. Bangsa idaman Era Malaysia baru
Bangsa idaman Era Malaysia baru bermula pada Mei 2018 sehingga Ogos 2019 iaitu selama 15 bulan.Berlaku persaingan hebat diantara beberapa bangsa idaman dimana Tun Dr Mahathir ingin mengekalkan bangsa idaman “masyarakat majmuk pimpinan melayu” sebagai payung untuk Wawasan 2020 dan Bangsa Malaysia. Manakala PPBM, UMNO dan PAS masih ingin mengekalkan bangsa idaman ini walaupun terdapat antara ahli dua kelompok parti berbeza pendapat. Disini juga terdapat kehadiran DAP sebagai komponen strategik utama dakan kerajaan terdapat unsur-unsur konsep Bangsa Idaman Malaysian Malaysia direalisasikan.
KEPELBAGAIAN IDEA BANGSA IDAMAN
ØPada tahun 1996, Shamsul AB melalui
konsep nation of intent berpendirian bahawa sebuah negara bangsa adalah project
work in progress dan sentiasa berlaku contestation bangsa dalam negara itu
hingga yang wujud adalah negara tetapi bangsanya tidak terbina seperti di
Malaysia. Di Malaysia, pembentukan bangsa terjadi dalam dua fasa iaitu sebelum
dan selepas merdeka. Antaranya adalah konsep Melayu Raya yang digagaskan oleh
pergerakan Kiri Melayu, konsep Negara Islam yang diperkenalkan oleh kelompok Islam
dan konsep masyarakat majmuk yang dipimpin oleh orang Melayu. Namun demikian,
hanya konsep terakhir iaitu “Malay-led plural society” diterima oleh pihak
British pada ketika itu.Hal ini dinatijahkan dengan terbentuknya CLC 1949
(Communities Liaison Committee 1949) yang diterima pakai sehingga kemerdekaan. Selepas
negara ini mencapai kemerdekaan, wujud keinginan untuk melahirkan satu konsep
kenegaraan yang kolektif atau identity nasional sepunya. Impian ini antaranya
telah melahirkan konsep Malaysian Malaysia yang popular Ketika tahun 1960 yang
diperkenalkan oleh Lee Kuan Yew Ketika Singapura berada dalam persekutuan Tanah
Melayu dan akhir 1990 pada era pemerintahan Mahathir Mohamed. Pembangunan
bangsa selepas merdeka turut melahirkan konsep-konsep lain seperti Wawasan 2020
dan Gagasan 1 Malaysia.
KELOMPOK STRATEGIK NASIONALIS MELAYU TERDAPAT 3 JALUR BANGSA IDAMAN IAITU:
CABARAN MEWUJUDKAN BANGSA IDAMAN
Ø PLURALISME ialah sifat kepelbagaian yang terbentuk daripada proses kepelbagaian penduduk dan biasanya terbina daripada hasil perjajahan pada zaman dahulu.
Ø Dasar ini memenuhi konsep
kolonialisme bagi menghalang penyatuan masyarakat pada masa itu.
Ø Hal ini menyebabkan wujudnya masalah dalaman yang rumit kepada negara yang dijajah apabila dimerdekakan
Ø LIBERALISME ialah kesederhanaan atau
keterbukaan
Ø Dimana keterbukaan tanpa had dan
memanipulasi keadaan sedemikian akan menjerumuskan kepada penipuan dan
menimbulkan pekara-pekara yang akan menggugat kemakmuran dan menyebabkan
perkembangan negara akan terjejas.
Ø masyarakat perlu mempersiapkan mental dan fizikal mereka daripada keadaan yang diluar jangkaan supaya sikap liberalisme dapat dielakkan serta mengukuhkan semangat patriotisme diri mereka demi kepentingan bangsa dan negara.
Ø KEPELBAGAIAN BUDAYA ialah pembentukan masyarakat majmuk didalam proses perkembangan sesebuah negara yang mewujudkan dilema baru kepada penduduk di negara ini. Menurut Ibn Khladun dimana tentang teori jiwa hamba yang dimiliki oleh bangsa yang pernah dijajah yang akan menganggap kuasa bekas penjajah mereka sebagai suatu bangsa yang maju dan agung dan patut ditiru oleh suatu bangsa yang maju dan agung
Ø Oleh itu,nilai budaya Malaysia
hendaklah menjadi asas kepada kemajuan bangsa dan negara.
Ø Dalam sebuah bangsa rakyat bebas berkongsi lambang, identiti, kebudayaan, nilai dan semangat yang menjadi asas dan matlamat sesebuah pembinaan bangsa idaman.
KONSEP BAHASA CITA
Justeru demikian rumitnya persoalan ini beberapa sarjana memajukan konsep nasion yang bermaksud suatu komuniti politik yang terdiri daripada bangsa-bangsa yang menghuni wilayah politik tertentu sebagai jawapan.Penulis bersetuju dengan konsep nasion ini untuk memandu perbincangan secara rasional terhadap isu negara bangsa dan perpaduan kaum di Malaysia yang sering disebut oleh Prof Ulung Dr Shamsul Amri Baharuddin sebagai stabil-tegang (stable-tension). Apa pun reaksinya, sehingga kini gagasan negara bangsa masih menjadi cita-cita idaman. Keunikan Malaysia terletak pada keragaman komposisi etnik yang membentuk pengalaman sosiopolitiknya.Walaupun tidak terbentuk sebagai bangsa yang satu, tetapi nasion ini tetap menjunjung tinggi semangat cintakan tanah air yang tinggi.
Indeks Keamanan Global 2019 memberi petunjuk tentang betapa mahalnya negara ini. Berada pada kedudukan ke-16 negara paling aman di dunia dan ketiga di Asia, Malaysia dengan penduduk berbilang bangsa yang mewakili blok kebudayaan besar meletakkan kedudukannya dalam kelas tersendiri. Sebagai sampel kes keadaan rukun damai masih dapat dijelmakan.
KESIMPULAN
Dalam setiap perbincangan ini , dapat kita lihat perkaitan antara kepelbagaian idea bangsa idaman dan perbahasan. Negara bangsa dilihat sebagai bangsa idaman yang diimpikan oleh sesebuah Negara melalui konsep satu bangsa satu identiti. Secara ilmiahnya, konsep ini menjurus kepada sesebuah Negara yang berdaulat dengan rakyatnya hidup bersatu padu tanpa dipisahkan oleh sentment perkauman, keturunan, agama, bahasa, budaya, wilayah dan sebagainya.
Masyarakat harus berganding bahu dan tidak mengharapkan pihak kerajaan semata mata dalam mewujudkan perpaduan kaum. Jangan kita bersikap evasive mahupun “Bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing masing “kerana perpaduan kaum itu hanya akan wujud apabila semua kaum menjalankan obligasi masing masing dengan sempurna dan bersikap bertolak ansur.Selain itu juga kita sebagai masyarakat hendaklah memupuk nilai nilai murni dalam kehidupan seharian kita. Kita perlulah sentiasa menghormati antara satu sama lain. Sikap toleransi perlu dimiliki setiap masyarakat agar keharmonian dan ‘ bangsa idaman’ dapat diteruskan dan membawa banyak impak positif ke Negara dan bangsa. Sikap ini juga perlu dipupuk dan diperkenalkan kepada remaja dan masyarakat pada masa kini supaya ‘bangsa idaman’ dapat dikekalkan. Hal ini senang dicapai apabila semua masyarakat berganding bahu menyemai nilai nilai murni.
No comments:
Post a Comment